آرشیو مهر ماه 1400

مطالب آموزش و فناوري

تكنولوژي در آموزش چقدر اهميت دارد؟ مزيت ها، چالش ها و تاثير آن بر دانش آموزان

۸ بازديد

با پيشرفت تكنولوژي در جهان و تحول ديجيتال ، معلمان مي توانند به دانش آموزان كمك كنند تا مهارت هاي لازم را براي موفقيت در شغل آينده شان را كسب كنند.

تكنولوژي در آموزش و پرورش چقدر اهميت دارد؟ همه گيري ويروس كرونا  به سرعت نشان داد كه چرا آموزش آنلاين بايد بخشي مهم و حياتي از آموزش و يادگيري باشد. معلمان مي توانند با تركيب تكنولوژي يا فناوري اطلاعات در برنامه هاي درسي موجود و برخلاف استفاده از آن تنها به عنوان يك ابزار در شرايط اضطراري ، از آموزش آنلاين به عنوان يك ابزار آموزشي مهم استفاده كنند.

استفاده تاثير گزار از ابزارهاي يادگيري ديجيتالي در كلاس هاي درس مي تواند در تعامل دانش آموزان با يكديگر و كلاس نقش مهمي را ايفا كند ، به معلمان در برنامه ريزي درسي آنها كمك كند و يادگيري شخصي را تسهيل كند. همچنين به دانش آموزان كمك مي كند تا فن و مهارت هاي

مهم تكنولوژي دنيا را ياد بگيرد و در مسيري كه پيش روي او خواهد بود بسيار تاثير گذار خواهد بود.

نرم افزار برگزاري كلاس آنلاين ، فيلم هاي آموزشي ، سامانه ها و ساير ابزارهاي تكنولوژي و فناوري اطلاعات نه تنها مي توانند كلاس را هيجان انگيز ، جذاب و پر جنب و جوش تر كنند ، بلكه مي توانند محيط هاي يادگيري گسترده تري را ايجاد كنند كه همكاري و كنجكاوي دانش آموزان را تقويت كرده و معلمان را قادر به جمع آوري داده ها و تحليل در مورد عملكرد دانش آموزان كند.

با اين وجود ، به اين نكته بايستي توجه داشت كه تكنولوژي ابزاري است كه در آموزش استفاده مي شود و نميتوان به يك هدف به آن نگاه كرد. هدف تكنولوژي آموزشي در اين است كه معلمان با آن چه كار مي كنند و چگونه از اين تكنولوژي براي حمايت بهينه از نيازهاي دانش آموزان خود استفاده مي كنند.

بيشتر بخوانيد: چگونه كلاس آنلاين رايگان برگزار كنيم؟

 

چالش هاي تكنولوژي در آموزش

طي گزارشي مشخص شد كه بيش از 90 درصد از معلمان اثر تكنولوژي را در آموزش و پرورش درك مي كنند. بر اساس همان گزارش ، بيش از 50 درصد از دانش آموزان دوره متوسطه اول مي گويند كه ابزارهاي آموزشي ديجيتالي در اخذ نمره هاي كلاسي و پاياني به آنها كمك كرده است. به گفته مجمع جهاني اقتصاد ، اين ابزارهاي تكنولوژي و فناوري اطلاعات آنقدر محبوب شده اند كه پيش بيني مي شود بازار تكنولوژي آموزشي تا سال 2025 به بيش از سي صد و چهل ميليارد دلار برسد.

با اين وجود ، تكنولوژي آموزشي چالش هاي خودش نيز را دارد ، به ويژه در مورد چگونگي پياده سازي و استفاده از اين تجهيزات. مسئله توليد محتوا آموزشي به طور مشخص از شروع بيماري كرونا بوجود آمده است. معلمان بايد بتوانند محتواي آموزشي آنلاين را گسترش بدهند و به آن توجه ويژه داشته باشند. اقداماتي كه انجام شده در طول اين بيماري منحوس زمان كافي را براي اين امر مهم فراهم نكرده است. نبود تجهيزات نيز يك نگراني ديگر است. به عنوان مثال ، هر مدرسه منابع مالي لازم براي ارائه لپ تاپ به دانش آموزان را ندارد و وجود اينترنت مي تواند در خانه ها نباشد.

و علاوه بر اين ، در حالي كه برخي از دانش آموزان در كلاس هاي آموزشي آنلاين پيشرفت مي كنند و ياد ميگيرند ، برخي ديگر از دانش آموزان نيز به دليل عدم تجهيزات و ظعيف بودن طبقه اجتماعي ، از درس و تكنولوژي عقب مي مانند.

با اين وجود ، اكثر دانش آموزان زماني كه تجهيزات مورد نياز را دارند ، در استفاده از آموزش آنلاين حس اعتماد نشان مي دهند. با اين حال ، آموزش مجازي نيز ممكن است براي معلمان چالش هايي ايجاد كند ، به ويژه در مكان هاي مختلف كه اين موضوع عادي نبوده است.

عليرغم همه ي اين چالش ها و نگراني ها ، توجه به مزيت هاي تكنولوژي در آموزش و پرورش ، از جمله افزايش همكاري ، تعامل و ارتباطات ، بالا رفتن كيفيت تدريس و درگير كردن درس هايي كه به پژوهش و جست و جوي در دانش آموزان كمك مي كند ، مهم است.

نمونه هايي از اهميت تكنولوژي را در آموزش و مزيت هاي آن براي دانش آموزان و معلمان را در ذيل مشاهده ميكنيد.

افزايش همكاري و ارتباطات بين يكديگر

فرصت هاي مهم يادگيري فردي

كنجكاوي و جست و جو براي توليد محتوا

بالا رفتن بهره وري معلمان

و...

منبع:

https://vrgl.ir/nPHj6

از مزيت هاي يادگيري آنلاين

۸ بازديد

 

كلاس هاي مجازي چگونه است؟

يك دوره كلاس مجازي در نرم افزار كلاس آنلاين به اندازه يك دوره حضوري نياز به كار دارد و مدت زماني كه اختصاص مي دهيد نيز تقريباً يكسان است. با اين حال كه دوره هاي آنلاين  از نظر مكاني به شما انعطاف پذيري بيشتري مي دهد.

هر دوره ، معلم شما معمولاً از شما انتظار دارد كه موارد زير را انجام دهيد:

اهداف آموزشي را دوره كنيد

تكاليف مقرر شده را تكميل كنيد

ارسال تكاليف

موارد تدريس شده را مرور كنيد

در جليه هاي بحث و گفت و گو شركت كنيد

سازگاري و تسلط با يك روش يادگيري مجازي در ابتدا مي تواند چالش برانگيز باشد ، اما هنگامي كه خود را با محيط كلاس تطبيق دهيد ، مزاياي بي شماري وجود دارد. صرف نظر از دليلي كه براي ادامه تحصيل كورس مجازي انتخاب مي كنيد ، كسب كارنامه آنلاين مي تواند شما را براي پيشرفت شغلي آماده كرده و مهارت هاي شما را به مديران نشان دهد. در ادامه اشاره ميكنيم به چند مزيت آموزش آنلاين.

منعطف بودن و يادگيري آنلاين را ياد گرفته ايد

بسياري از اشخاص فرصت اين را ندارند كه از محل كار خود مرخصي بگيرند و به صورت تمام وقت تحصيل خود را ادامه دهند، و بعضي از افراد اغلب براي كار سفر مي كنند. براي كساني كه حين كار و نياز به ادامه تحصيل  دارند ، انعطاف پذيري يك برنامه تحصيلي آنلاين به افراد اين فرصت را مي دهد كه در حين تحصيلات خود را ادامه دهند و شاهد پيشرفت شغلي باشند.

با كسب مدارك تحصيلي به صورت آنلاين ، مي توانيد با برنامه ريزي اين كار را انجام دهيد. به جاي خروج از محل كار براي رفتن به دانشگاه يا كلاس ها، در زمان هاي مناسب وارد سيستم  آموزش انلاين مي شويد و از كلاس هاي آنلاين بهره كافي را ميبريد. اين منعطف بودن به شما امكان مي دهد به راحتي كار ، زندگي و تحصيلات  را تكميل كنيد.

علاوه بر اين موضوعات ، هميشه از اساتيد نمي خواهيد كه موارد حين تدريسش را مجدد بازگو كند چرا كه  در كلاس هاي آنلاين مي توانيد مطالب تدريس شده را مجدد ببينيد و يا تدريس استاد را

پاز كرده يا متوقف كنيد تا بهتر متوجه در شويد. مي توانيد بارها كلاس را ببينيد تا مطمئن شويد كه واقعا بر مطالب تسلط پيدا كرده ايد. اين منعطف بودن به دانشجوي آنلاين اجازه مي دهد تا با برنامه ريزي خود در طول دوره حركت كند و از كلاس هاي آنلاين حد اكثر استفاده را ببرد.

بيشتر بخوانيد: مدرسه هوشمند چيست و شامل چه امكاناتي مي‌شود؟

مديريت زمان بهتر

تغير زمان در محل كار ، منزل و دانشگاه يا آموزشگاه كار ساده اي نيست و از آنجايي كه هيچ زمان مشخصي براي كلاس  هاي مجازي در يك برنامه  آموزشگاه آنلاين وجود ندارد دانشجو ميتواند خود برنامه اي براي كلاس هاي انلاينش ايجاد كند تا به تمام كار هايش برسد.

يكي از مواردي كه ما مي دانيم اين است كه مديران ما اين انتظار را از ما دارند كه ما زمان خود را به طور موثر مديريت كنيم. كلاس هاي آنلاين شما را در يك برنامه منظم نگه مي دارد ، شما اين امكان را پيدا ميكنيد كه زمان خود را  مديريت كنيد و هفته به هفته بهتر از قبل باشيد. مديران اغلب از مديريت زمان شما براي گذراندن برنامه تحصيلي خود بصورت آنلاين به عنوان يك دارايي ارزشمند در نيروهايشان قدرداني مي كنند.

انگيزه از خودتان نشان بدهيد.

با كسب مدرك تحصيلي خود به صورت مجازي ، نشان مي دهيد كه مي توانيد زمان خودرا مديريت كنيد و خود انگيزه زيادي براي تحصيل و كار داشته باشيد ، كه  اين مورد خود جزو ده مهارت استخدامي برتر است كه مديران دوست دارند  در استخدام نيروهاي جديد ببينند. با موفقيت در كسب مدرك بصورت آنلاين ، ثابت مي كنيد كه مي توانيد چندين كار را انجام دهيد و از پس كارهاي زياد بر بياييد ، اولويت ها را تشخيص داده و با شرايط كاري سازگاري پيدا كنيد.

معلم ها از شما انتظار دارند كه دانشجو هاي مستقلي باشيد ، به تنهايي ياد بگيريد و با مطالبي كه در كلاس  آموزش مي دهند درگير شويد. در نيروي كار هم همينطور است ؛ مديران از شما مي خواهند كه انگيزه داشته باشيد و  به دنبال مواردي باشيد كه برايتان جالب است و چالش انگيز است و به دنبال فرصت ها و روش هاي جديدي براي انجام كارها باشيد.

منبع:

https://vrgl.ir/n2QDI

 

چالش هاي ياد گيري آنلاين

۶ بازديد

در سال هاي اخير كه سيستم آموزشي با بحران شديد مسائل بهداشتي رو به رو شده است و تمام مبنا و اساس آموزش را متزلزل كرده است بايد تصميم گيري هايي صورت ميگرفت و يادگيري دانش آموزان نبايد به تعويق مي افتاد. روش تدريس به يادگيري آنلاين تغيير كرد و بزرگترين چالش مربوط به محيط دانش آموزان بود در حالي كه مسئله درك و سواد را ميتوان به مرور براي دانش آموزان جا انداخت.كرونا بسياري از صنعت هاي دنيا را مختل كرده است. در اين ميان آموزش و پرورش در اكثر كشور هاي جهان به حالت آنلاين و آموزش الكترونيكي تغيير يافته است. آموزش مجازي و برگزاري كلاس آنلاين بهترين راه حل براي ادامه تحصيل در دوران بيماري كرونا بود. بدليل پيشرفت فناوري در دنيا به روز كردن آموزش نيز  در اولويت قرار گرفت. براي جلوگيري از شيوع بيماري و رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي تعطيل كردن مكان هاي آموزشي از تصميمات منطقي بوده و آموزش آنلاين جايگزين آموزش به روش قبل از كرونا شد.

سوالاتي در زمينه برگزاري اين نوع آموزش مطرح شد.

آيا افراد در نقاط مختلف شهر ها از اينترت با كيفيت برخوردار هستند؟
آيا تجهيزات مورد نياز را براي يادگيري اين نوع آموزش در اختيار دارند؟
آيا با سيستم ها آشنايي دارند؟

از آموزش آنلاين ترس دارند يا با اعتماد به نفس در كلاس ها شركت ميكنند؟

و...

استفاده از كلاس هاي مجازي در آموزش و پرورش از مهم ترين دستاوردهاي اين سيستم بوده است. آموزشي كه مي تواند عمده مشكلات اين سيستم آموزشي را حل كند.
از مهم ترين مسائل آموزش آنلاين مسئله تعامل دانش آموزان مي باشد. اين كه دانش آموزان از كلاس هاي آنلاين رضايت داشته باشند و در يادگيري آنلاين ارتباط با معلمان خود را داشته باشند.

از جمله چالش هايي كه در اين نوع اموزش وجود دارد و مي توان به برخي موارد اشاره كرد:

  1. چالش آموزشي در زمينه انتقال دانش از اساتيد به دانش آموان و عدم تسلط اساتيد در همراهي دانش آموزان.
  2. چالش اخلاقي مانند عدم وجود فرهنگ مناسب استفاده و عدم درك آموزش آنلاين.

3.  چالش كلي از جمله نبود حداقل بسترهاي لازم مانند اينترنت پايدار و امكانات مورد نياز و ...

  1. چالش برگزاري امتحانات مانند اجبار در امتحانات به صورت حضوري.
  2. چالش مديريت نامناسب در برگزاري امتحانات به صورت مجازي و عدم كسب نمره لازم توسط دانش آموز بدليل كمبود وقت امتحان مجازي.
  3. چالش ارتباط با سايرين و عدم تعادل با محيط آموزشي و ساير دانش آموزان.
  4. ناكافي بودن كاركنان ماهر و كمبود منابع مالي و فيزيكي.

و...

پيشرفت تكنولوژي و فناوري اطلاعات منجر به ظهور استفاده از ابزارهاي جديد براي انتقال دانش در دنيا شده است و پس از آن گسترش اينترنت و توسعه آن منجر به توسعه آموزش شده و آموزش از راه دور را مورد توجه قرار داده است.

طي سال هاي اخير آموزش آنلاين داراي پيشرفت هاي بسياري بوده و در سراسر جهان گسترش پيدا كرده است. كشور ما نيز از اين قاعده مستثني نبوده و دوره هاي آموزش آنلاين و توليد محتواي الكترونيك و معرفي اين نوع فناوري به حوزه آموزش نيز به سرعت در حال انجام مي باشد.

مشكلات اصلي كه در توسعه اينچنيني وجود دارد از مهم ترين آن ها مسئله موانع ساختار هاي درون سازماني هستند. سيستم هاي آموزشي، فرهنگ و توانايي استفاده و امكانات و شرايط و از همه مهم تر قبول مردم در ارتباط با درك اين موضوع از چالش هاي بزرگ اين نوع آموزش مي باشد.

بيشتر بخوانيد: چگونه از طريق كلاس آنلاين كسب درآمد كنيم

نتيجه گيري:

با مطالعاتي كه انجام شده اولين مورد در مسئله آموزش آنلاين يا الكترونيكي بايد بهبود يا برطرف شود. مسائل آموزشي ممكن است چالش هايي داشته باشد و در سازماندهي مطالب و ساير موارد آموزشي و كيفيت يادگيري تاثير گذار باشد اما اين واقعيت نيز به گذشته باز ميگردد و به همان چالش هايي كه قبل تر اشاره شد، از جمله عدم تخصص و عدم توجه به مسائل آموزشي، كه با آموزش بهبود پيدا ميكند.
موارد ذكر شده در اين مقاله بيان مي كند كه مدرسه آنلاين در ايران با شكست مواجه شده و براي پيروزي در اين زمينه برآورده كردن نياز هاي آموزش آنلاين و رسميت شناختن آموزش مجازي كارگشا خواهد بود. طبيعت آموزش مجازي لازمه ي آن است كه افراد شركت كننده در كلاس ها از نظر زمان، فرهنگ و جغرافيا در مقايسه با آموزش حضوري انعطاف پذير باشد.

درنهايت اموزش الكترونيكي يا مجازي با رفع موانع مي تواند سمت سوي جديدي گرفته و فاصله ي اجتماعي و طبقاتي در كشور ديگر مطرح نباشد.

به اميد روزي كه هيچ فردي از تحصيل محروم نباشد.

منبع:

https://vrgl.ir/qk41x