در سال هاي اخير كه سيستم آموزشي با بحران شديد مسائل بهداشتي رو به رو شده است و تمام مبنا و اساس آموزش را متزلزل كرده است بايد تصميم گيري هايي صورت ميگرفت و يادگيري دانش آموزان نبايد به تعويق مي افتاد. روش تدريس به يادگيري آنلاين تغيير كرد و بزرگترين چالش مربوط به محيط دانش آموزان بود در حالي كه مسئله درك و سواد را ميتوان به مرور براي دانش آموزان جا انداخت.كرونا بسياري از صنعت هاي دنيا را مختل كرده است. در اين ميان آموزش و پرورش در اكثر كشور هاي جهان به حالت آنلاين و آموزش الكترونيكي تغيير يافته است. آموزش مجازي و برگزاري كلاس آنلاين بهترين راه حل براي ادامه تحصيل در دوران بيماري كرونا بود. بدليل پيشرفت فناوري در دنيا به روز كردن آموزش نيز در اولويت قرار گرفت. براي جلوگيري از شيوع بيماري و رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي تعطيل كردن مكان هاي آموزشي از تصميمات منطقي بوده و آموزش آنلاين جايگزين آموزش به روش قبل از كرونا شد.
سوالاتي در زمينه برگزاري اين نوع آموزش مطرح شد.
آيا افراد در نقاط مختلف شهر ها از اينترت با كيفيت برخوردار هستند؟
آيا تجهيزات مورد نياز را براي يادگيري اين نوع آموزش در اختيار دارند؟
آيا با سيستم ها آشنايي دارند؟
از آموزش آنلاين ترس دارند يا با اعتماد به نفس در كلاس ها شركت ميكنند؟
و...
استفاده از كلاس هاي مجازي در آموزش و پرورش از مهم ترين دستاوردهاي اين سيستم بوده است. آموزشي كه مي تواند عمده مشكلات اين سيستم آموزشي را حل كند.
از مهم ترين مسائل آموزش آنلاين مسئله تعامل دانش آموزان مي باشد. اين كه دانش آموزان از كلاس هاي آنلاين رضايت داشته باشند و در يادگيري آنلاين ارتباط با معلمان خود را داشته باشند.
از جمله چالش هايي كه در اين نوع اموزش وجود دارد و مي توان به برخي موارد اشاره كرد:
- چالش آموزشي در زمينه انتقال دانش از اساتيد به دانش آموان و عدم تسلط اساتيد در همراهي دانش آموزان.
- چالش اخلاقي مانند عدم وجود فرهنگ مناسب استفاده و عدم درك آموزش آنلاين.
3. چالش كلي از جمله نبود حداقل بسترهاي لازم مانند اينترنت پايدار و امكانات مورد نياز و ...
- چالش برگزاري امتحانات مانند اجبار در امتحانات به صورت حضوري.
- چالش مديريت نامناسب در برگزاري امتحانات به صورت مجازي و عدم كسب نمره لازم توسط دانش آموز بدليل كمبود وقت امتحان مجازي.
- چالش ارتباط با سايرين و عدم تعادل با محيط آموزشي و ساير دانش آموزان.
- ناكافي بودن كاركنان ماهر و كمبود منابع مالي و فيزيكي.
و...
پيشرفت تكنولوژي و فناوري اطلاعات منجر به ظهور استفاده از ابزارهاي جديد براي انتقال دانش در دنيا شده است و پس از آن گسترش اينترنت و توسعه آن منجر به توسعه آموزش شده و آموزش از راه دور را مورد توجه قرار داده است.
طي سال هاي اخير آموزش آنلاين داراي پيشرفت هاي بسياري بوده و در سراسر جهان گسترش پيدا كرده است. كشور ما نيز از اين قاعده مستثني نبوده و دوره هاي آموزش آنلاين و توليد محتواي الكترونيك و معرفي اين نوع فناوري به حوزه آموزش نيز به سرعت در حال انجام مي باشد.
مشكلات اصلي كه در توسعه اينچنيني وجود دارد از مهم ترين آن ها مسئله موانع ساختار هاي درون سازماني هستند. سيستم هاي آموزشي، فرهنگ و توانايي استفاده و امكانات و شرايط و از همه مهم تر قبول مردم در ارتباط با درك اين موضوع از چالش هاي بزرگ اين نوع آموزش مي باشد.
بيشتر بخوانيد: چگونه از طريق كلاس آنلاين كسب درآمد كنيم
نتيجه گيري:
با مطالعاتي كه انجام شده اولين مورد در مسئله آموزش آنلاين يا الكترونيكي بايد بهبود يا برطرف شود. مسائل آموزشي ممكن است چالش هايي داشته باشد و در سازماندهي مطالب و ساير موارد آموزشي و كيفيت يادگيري تاثير گذار باشد اما اين واقعيت نيز به گذشته باز ميگردد و به همان چالش هايي كه قبل تر اشاره شد، از جمله عدم تخصص و عدم توجه به مسائل آموزشي، كه با آموزش بهبود پيدا ميكند.
موارد ذكر شده در اين مقاله بيان مي كند كه مدرسه آنلاين در ايران با شكست مواجه شده و براي پيروزي در اين زمينه برآورده كردن نياز هاي آموزش آنلاين و رسميت شناختن آموزش مجازي كارگشا خواهد بود. طبيعت آموزش مجازي لازمه ي آن است كه افراد شركت كننده در كلاس ها از نظر زمان، فرهنگ و جغرافيا در مقايسه با آموزش حضوري انعطاف پذير باشد.
درنهايت اموزش الكترونيكي يا مجازي با رفع موانع مي تواند سمت سوي جديدي گرفته و فاصله ي اجتماعي و طبقاتي در كشور ديگر مطرح نباشد.
به اميد روزي كه هيچ فردي از تحصيل محروم نباشد.
منبع: