آرشیو آبان ماه 1400

مطالب آموزش و فناوري

راهكاري براي ارتباط معلمان و اوليا دانش آموزان

۱۰ بازديد

حمايت پدر و مادر يا خانواده ، دسترسي عادلانه و عدم تبعيذ به آموزش و پروش، مديريت سازمان يافته، معلمان متعهد و هدف هاي تحصيلي قابل دستيابي نقش بسيار مهمي در موفقيت آموزشي و تحصيلي هر محصل يا دانش آموز دارد.

تحقيقات انجام شده همچنان نشان مي‌دهد كه مشاركت والدين يكي از عامل هاي بسيار مهم در كمك به دانش‌آموزان در مشاركت در تحصيل و ياد گيري است و ارتباط اوليا دانش اموزان و معلمان يكي از جنبه‌هاي مهم ترويج مشاركت والدين است.

ارتباط والدين و معلم چيست؟ 

ارتباط اوليا دانش آموزان و معلمان از ابتداي آغاز سال تحصيلي شروع مي شود و تا زماني كه دانش آموزان در آن پايه ي تحصيلي در ميخوانند و به كلاس بعدي بروند ادامه مي يابد. دبيران و اوليا دانش آموزان بر اساس آن چيزي كه وجه اشتراك دارند، يعني همان دانش آموز، به تدريج با گذشت زمان  رابطه برقرار مي كنند. ارتباط اوليا دانش آموزان و معلم ، معمولاً از طريق جلسات اوليا و مربيان يا در زمان اتمام تحصيل يا آغاز تحصيل  دانش‌آموز صورت گيرد. معلمان همچنين مي توانند از طريق تلفن يا چت با اوليا دانش آموزان با آنها ارتباط برقرار كنند.

از طريق ارتباط هاي منظم با اوليا دانش آموزان، دبيران مي توانند اطلاعاتي در ارتباط با كارها و رفتار هاي خوب و دستاوردهاي دانش آموز با يكديگر به اشتراك بگذارند. اگر دانش آموزي در ارتباط با موضوع خاصي گارد بگيرد يا رفتار نا مناسب و غير اخلاقي از خود نشان دهد، اوليا دانش اموزان از قبل با معلم ارتباط  دارند و اين موضوع به تسهيل همكاري اوليا دانش آموزان و معلم كمك مي كند. اين رابطه مشاركتي اوليا دانش آموزان را توانمند مي‌سازد تا وارد موضوع شوند و از دانش‌آموز در خانه حمايت كنند و تكيل كننده كاري باشد كه معلم در كلاس درس و مدرسه انجام مي‌دهد.

مزيت هاي ارتباط اوليا دانش آموزان و معلمان

وقتي صحبت ها و جلسات در جريانند، دانش آموزان مي توانند ببينند كه معلمان و پدر و مادرانشان بهترين رفتار ها را در قلب خود دارند. اين ارتباط تاثير مستقيم به برقراري رابطه احترام بين معلمان، اوليا و دانش آموزان كمك بسياري مي كند.

مزيت ها براي خود دانش آموزان

بر اساس تحقيقات گسترده، اوليايي كه بيشتر درگير آموزش و تحصيل فرزندشان هستند، مي توانند به بهبود پيشرفت تحصيلي فرزندشان كمك كنند. هنگامي كه اوليا به فعاليت هاي آموزشي علاقه مند مي شوند، به دانش آموزان سطح بيشتري از مسئوليت پذيري داده مي شود.

وقتي اوليا براي كشف نيازها و علايق فرزندانشان با دبيران ارتباط برقرار مي كنند، دانش آموزان مي بينند كه خانواده آنها به دنبال آنها و در كنارشان هستند و مي خواهند آنها موفق باشند. اوليايي كه به فرزندان در انجام تكاليف كمك مي كنند و به آنها يادآوري مي كنند كه براي خودشان درس بخوانند، مي توانند با كمك به آنها در ايجاد موارد مهم زندگي، شانس موفقيت كوتاه مدت و بلند مدترا براي آنها افزايش دهند. اوليا دانش آموزان همچنين مي توانند از فرزندان حمايت كنند و با تشويق آنها در زماني كه در تحصيل خوب عمل مي كنند، به تقويت اعتماد به نفس آنها كمك كنند.

بيشتر بخوانيد: ادوبي كانكت، بيگ بلو باتن، الوكام؛ كدام‌يك بهترين نرم افزار برگزاري كلاس آنلاين است؟

استراتژي يا روش هاي ارتباطي بين اين دو

رابطه اوليا و معلم براي معلمان و والدين مختلف مي تواند متفاوت به نظر برسد. برقراري برخي از روابط ممكن است سخت تر از سايرين باشد، اما تعدادي روش ارتباطي وجود دارد كه مي تواند به معلمان و اوليا كمك كند تا در موقعيت هاي مختلف مشاركت خود را افزايش دهند.

رسيدن به بهترين روش‌هاي ارتباطي و تنظيم برنامه‌ هاي پيام ‌رساني در ابتداي سال تحصيلي، و همچنين حفظ ارتباط ثابت در طول سال بسيار مهم است. معلمان نبايد از مداومت در برقراري ارتباط با اوليا دانش اموزان ترس داشته باشند و برعكس. معلمان و اوليا مي توانند روش هاي زير را براي بهتر شدن رابطه اوليا و معلمان امتحان كنند.

به برخي از موارد اشاره اي ميكنيم:

ارتباط حضوري منظم

همراهي در سامانه آموزش آنلاين

كنفرانس‌هاي اوليا و معلمان

تماس‌هاي تلفني و ايميل

پيام هاي متني يا چت

كلاس هاي درس باز براي ورود اوليا به كلاس

انجمن هاي اوليا و مربيان

جزوه‌ها و خبرنامه ‌هاي تكاليف

سوشال مديا هاي كلاس

كلام پاياني

معلمان فعلي و معلمان آينده نگر مي توانند با يادگيري مزيت هاي رابطه اوليا و معلمان در شروع كارشان به ميزان موفقيت دانش آموزان كمك كنند. وقتي معلمان اوليا دانش آموران را تشويق مي كنند تا در كلاس درس و در خانه مشاركت كنند، دانش آموزان نيز مي توانند در تلاش هاي درسي خود برترين باشند.

منبع:
https://medium.com/@sorenayebahar/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86-200441d2046f

بررسي وضعيت مدارس ايران و آمادگي براي كلاس ‌هاي آنلاين

۱۰ بازديد

در تمام اين سال‌ها روند آموزشي دانش آموزان به شكل سنتي و يكسان ادامه داشت. متأسفانه هيچ‌كس به فكر تغيير در روند آموزشي مطابق با علم روز دنيا در شرايط اضطراري نبود. به همين علت با شيوع بيماري كرونا در اسفند ماه ۹۸ خلأ روند آموزشي جديد به‌شدت حس شد و مشكلاتي مثل عدم برگزاري كلاس‌ها به شكل آنلاين با همان كيفيت كلاس حضوري پديد آورد. علاوه بر آن چالش‌هايي كه دولت و مسئولين براي رفع اين مشكلات به همراه داشتند، بخش عظيمي از تغيير در سيستم آموزشي را شامل شد. با ما همراه باشيد كه به بررسي وضعيت مدارس ايران و مديريت مشكلات پيش‌آمده براي برگزاري كلاس‌ آنلاين بپردازيم. 

براي مشاهده متن كامل اين مقاله روي لينك منبع كليك بفرماييد.
منبع:

https://alocom.co/blog/educational-article/%d9%88%d8%b6%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/

بررسي وضعيت مدارس ايران و آمادگي براي كلاس ‌هاي آنلاين

۱۰ بازديد

در تمام اين سال‌ها روند آموزشي دانش آموزان به شكل سنتي و يكسان ادامه داشت. متأسفانه هيچ‌كس به فكر تغيير در روند آموزشي مطابق با علم روز دنيا در شرايط اضطراري نبود. به همين علت با شيوع بيماري كرونا در اسفند ماه ۹۸ خلأ روند آموزشي جديد به‌شدت حس شد و مشكلاتي مثل عدم برگزاري كلاس‌ها به شكل آنلاين با همان كيفيت كلاس حضوري پديد آورد. علاوه بر آن چالش‌هايي كه دولت و مسئولين براي رفع اين مشكلات به همراه داشتند، بخش عظيمي از تغيير در سيستم آموزشي را شامل شد. با ما همراه باشيد كه به بررسي وضعيت مدارس ايران و مديريت مشكلات پيش‌آمده براي برگزاري كلاس‌ آنلاين بپردازيم. 

براي مشاهده متن كامل اين مقاله روي لينك منبع كليك بفرماييد.
منبع:

https://alocom.co/blog/educational-article/%d9%88%d8%b6%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/

نسل جديد آموزش در مدارس ايران و تكنولوژي هاي مورد استفاده

۹ بازديد

نسل جديد آموزش در مدارس ايران ارتباط تنگاتنگي با تكنولوژي خواهند داشت! هر روز جهان ما در زمينه‌هاي مختلفي تغيير و پيشرفت مي‌كند. آموزش و پرورش هم يكي از اين زمينه‌ها است كه بايد كاملاً به روز باشد و مطابق با پيشرفت‌هاي جهان پيرامون خود تغيير كند. موضوع استفاده از تكنولوژي در آموزش و تحصيل يكي از مسائلي است كه از ديرباز توجه بسياري از دانشمندان بين‌المللي را به خود جلب كرده است. امروزه حتي شاهد برگزاري كلاس‌ آنلاين هستيم كه كاملاً از تكنولوژي‌هاي تعاملي براي آموزش استفاده مي‌كنند.
اين نوع تدريس در مدارس ايران هم وجود دارد و برخي از مدارس با استفاده از ابزارهايي مانند لپ تاپ، وايت بردهاي تعاملي و… در حال آموزش به دانش‌آموزان هستند. توجه به نقش تكنولوژي در امر آموزش موضوع بسيار مهمي است، به ويژه در زمان كنوني كه به دليل شيوع كرونا آموزش الكترونيكي به يك اجبار تبديل شده است. در ادامه اين مطلب در مورد نوع آموزش نسل جديد در ايران و دلايل اهميت آن صحبت خواهيم كرد. 

براي مشاهده متن كامل اين مقاله روي لينك منبع كليك بفرماييد.
منبع:

https://alocom.co/blog/educational-article/%d9%86%d8%b3%d9%84-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/

شرايط آموزشي بهتر پس از پايان كوويد ۱۹

۱۱ بازديد

كوويد ۱۹ كاملاً چهره دنيا را دگرگون كرده است. به عنوان مثال بسياري از دانش‌آموزان به خاطر اين ويروس با آموزش و ايجاد كلاس مجازي و از راه دور آشنا شدند و از اين طريق در حال آموزش هستند. پس از پايان بحران كرونا، همگي اميدوارم هستيم كه دانش‌آموزان دوباره قادر باشند كه به مدارس بازگردند. اما بيش از هرچيزي اميدواريم كه در اين بازگشت بتوان شرايط آموزشي بهتري ايجاد كرد. يعني شرايطي كه در آن هردانش‌آموزي بتواند توانايي‌ها و علايق خود را شكوفا كند و به كمال برسد. در ادامه اين مقاله به پيشنهادهايي براي ايجاد چنين شرايط مناسب آموزشي خواهيم پرداخت. با ما همراه باشيد.
براي مشاهده متن كامل اين مقاله روي لينك منبع كليك بفرماييد.
منبع:
https://alocom.co/blog/educational-article/%d8%b4%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b7-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4%db%8c-%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1-%d9%be%d8%b3-%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%da%a9%d9%88%d9%88%db%8c%d8%af-%db%b1%db%b9/

پاسخ به سوالاتي درباره شركت در كلاس‌ هاي آنلاين

۹ بازديد

يكسال قبل، وقتي كلاس‌هاي حضوري جايشان را به كلاس‌هاي آنلاين دادند، دانش‌آموزان و معلمان خوشحال‌ترين آدم‌هاي روي زمين بودند! براي دانش‌آموزان ديگر نه از صبح زود بيدارشدن خبري بود و نه كلاس درس و نه سخت‌گيري‌هاي مدير، ناظم و معلم. براي معلمان هم ساكت كردن بچه‌ها و سروكله زدن با آن‌ها به پايان رسيده بود. اين خوشحالي اما، خيلي زود جايش را به كسالت و خستگي مفرط داد.
يكي از دلايل اصلي اين خستگي، رعايت نكردن اصولي مهم براي شركت در كلاس‌ هاي آنلاين و نحوه برگزاري كلاس آنلاين است. اصولي كه اگر رعايت شود، بخشي از مشكلات حضور در كلاس‌هاي آنلاين كم مي‌شود و فقط مي‌ماند دلتنگيِ نديدن دوست و  همكلاسي و شاگرد! 

ادامه مطلب را در لينك منبع مشاهده كنيد.
منبع:
https://alocom.co/blog/educational-article/%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%b3-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86/

مشكلات كلاس آنلاين، چالش‌ها و راه‌حل‌هاي آن

۷ بازديد

با شيوع ويروس كرونا تقريباً تمام كلاس‌هاي حضوري تبديل به كلاس‌هاي آنلاين شد.
برگزاري كلاس آنلاين و از خانه براي همه يك چالش جديد بود و بايد با مشكلات كلاس آنلاين مواجه مي‌شدند.
درس خواندن و حتي درس دادن از خانه و در كنار خانواده يكي از بزرگترين چالش‌هاي كلاس آنلاين به حساب مي‌آيد.
فرض كنيد در يك خانواده نسبتاً پرجمعيت با وجود بچه‌هاي كوچكتر تمركز كردن و درس خواندن چه كار دشواري خواهد بود.
بنابراين حفظ تمركز و برنامه‌ريزي اهميت زيادي دارد.

در يك تحقيق بين ۴۰۰ نفر از دانشجوها و دانش‌آموزان آمريكايي مشخص شد؛ حداقل ۶۰% آنها براي اين تغيير آماده هستند. مخصوصاً دانشجوياني كه در يك دوره آنلاين شركت كرده‌اند.
با اين وجود بيشتر از ۶۴% گفتند در مورد تمركز براي مطالعه و حفظ نظم شخصي دچار نگراني هستند.
وقتي از ۸۰۰ دانشجو در مورد كلاس‌هاي آنلاين سوال كردند تقريباً ۷۷% گفتند آنها احساس مي كنند آموزش از راه دور از كلاسهاي حضوري بدتر است يا بسيار بدتر است.

ادامه مطلب را در لينك منبع مشاهده كنيد.
منبع:
https://alocom.co/blog/educational-article/%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%b3-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86/

حفظ علاقه و توجه دانش آموزان به كلاس هاي آنلاين

۹ بازديد

هر دبيري تلاش ميكند تا محيط جذابي را براي يادگيري ايجاد كند كه دانش آموزان را انگيزه ببخشد و بازخور مثبتي بگيرد. سوالات بسياري از معلمان وجود دارد كه چگونه مي توان اين كار را در كلاس هاي درسي آنلاين با سايت برگزاري كلاس آنلاين ايجاد كرد، جايي كه متوجه علاقه مندي دانش آموزان، شناسايي دانش آموزان بازيگوش، و بازگرداندن آن دانش آموزان به محيط درس مي تواند چالش هايي را ايجاد كند. خوشبختانه ، معلمان مي توانند نحوه جلب توجه دانش آموزان را با استفاده از روش هاي دانش آموز محوري كه براي كلاس هاي آنلاين طراحي شده را بياموزند.

رفتن به آموزش مجازي در زمان همه گيري بيماري منحوس كرونا بدون موانع پيش روي آن انجام نشده است. هم معلمان و هم دانش آموزان و هم همه ي كساني كه با آموزش و پرورش سرو كار دارند با مشكلات زيادي روبرو هستند كه نياز به راه حل هاي متفكرانه دارد. چه به مسائلي كه مربوط به مديريت زمان مي شود چه به انگيزه و يا عدم تعامل  كلاس هاي حضوري ميتوان پرداخت ، بسياري از معلمان خود را در جاي غريبي مي بينند و سعي مي كنند راه هاي جديدتري را براي برآوردن نيازهاي دانش آموزان خود پيدا كنند.

 

كلاس هاي حضوري يا سنتي محيط هاي قابل پيش بيني بيشتري با حواس پرتي كمتر از محيط هاي مجازي ارائه مي دهند. در ديوار هاي كلاس هاي درس فيزيكي ، معلمان آنچه را روي ديوارها نقش بسته است ، آنچه را كه روي ميز دانش آموز است ، جايي را كه دانش آموز مي نشيند ، چه كساني وارد كلاس مي شوند و چه كساني از كلاس  خارج مي شوند را مديريت مي كنند. خود اين امر باعث مي شود كه معلمان بتوانند فضاهايي را ايجاد كنند كه بيشتر براي يادگيري مفيد باشند و بتوانند توجه دانش آموزان را به بهترين نحو ممكن جلب كنند.

 

در مقابل اين موضوع ، تجربه دانش آموز سوم ابتدايي را كه سعي مي كند در حين نشستن پشت ميز تحريرش هنگام يادگيري حواسش به برادر بزرگترش به يخچال ، صداي پخش فيلم از اتاق بعدي ، و صداي مسيج تلفن همراه او به گوشش  مي رسد ، و در همين حين سعي  مي كند كلاس آنلاين خود را بياموزد. خب اين مشخص  است كه دانش آموزاني كه با برگزاري كلاس هاي انلاين و از راه دورياد مي گيرند مي توانند با حواس پرتي و اختلالاتي مواجه شوند كه بر سطح توجه آنها تأثير مي گذارد.

علاوه بر اين ، در كلاس هاي آنلاين دبيران نمي توانند دانش آموزان خود را به همان شيوه مشاهده كنند ، كه ممكن است و قطعا بر ميزان پاسخگويي و هوشياري دانش آموزان بر نياز آنها تأثير بگذارد و عملا تعاملي در كلاس وجود نخواهد داشت. اين مي تواند سطح توجه آنها را بيشتر كاهش دهد.

بيشتر بخوانيد: مزايا و معايب كلاس هاي مجازي چيست؟

نكاتي براي جلب توجه دانش آموزان در كلاس هاي آنلاين

براي مقابله با چالش هاي محيط هاي آموزش مجازي ، معلمان مي توانند روش هاي كليدي را براي جلب توجه دانش آموزان به كار گيرند. دانش آموزان مي توانند به راحتي علاقه خود را از دست بدهند و وقتي نقش فعالي ندارند خسته شوند ، بنابراين معلمان هميشه بايد راه هايي را براي دور نگه داشتن دانش آموزان از موقعيت هاي منفعل در نظر بگيرند. آموزش مجازي راه هاي زيادي را براي معلمان فراهم مي كند تا كلاس درس خود را بر دانش آموز متمركز نگه دارند.

گفت و گوي كلاسي و ديگر فرصت هاي يادگيري تعاملي را در كلاس جا دهيد

گفت و گو و بحث هاي كلاسي به دانش آموزان كمك مي كند تا مالكيت يادگيري خود را به دست آورند. اين گفت و گو هاي كلامي نه تنها به دانش آموزان اجازه مي دهد تا اطلاعات را به طور كامل تري كاوش و پردازش كنند، بلكه فرصت ايجاد اشتراك دانش خود با همسالان خود را نيز فراهم مي كنند. چندين فناوري وجود دارد كه مي تواند بحث هاي آنلاين را در كلاس درس تقويت كرده و مشاركت دانش آموزان را افزايش دهد.

از ابزارهاي هوشمند جديد استفاده كنيد

ابزارهاي ديجيتالي جديد مي توانند به كلاس هاي درس مجازي انرژي بخشند و مشاركت دانش آموزان را افزايش دهند. آنها همچنين روشهاي منحصر به فردي را براي پاسخگويي دانش آموزان به يادگيري ارائه مي دهند.

منبع:

https://vrgl.ir/bZDPh